پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 183078
تحريم دريايي ايران لغو شد
تاریخ انتشار : 1394/07/05 17:16:26
نمایش : 1348
وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه تحريم‌ها عليه ايران در حوزه دريايي برداشته شده و ۱۶ خط کشتيراني بين‌المللي در بنادر ايران پهلوگيري‌ مي‌کند ، گفت: آماده صدور مجوزهاي لازم براي حضور شرکت‌هاي هواپيمايي لهستان در فرودگاه‌هاي بين‌المللي ايران هستيم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي ديروز ميزبان يانوش پيه ر خوچينسکي معاون نخست وزير و وزير اقتصاد لهستان بود. وي در اين ديدار ضمن تشکر از ابراز همدردي خوچينسکي با دولت و مردم ايران درباره فاجعه منا گفت: ايران و لهستان همکاري‌هاي قديمي با يکديگر دارند که براي مثال موافقت‌نامه حمل‌ونقل و جاده‌اي ميان دو کشور به ۴۰ سال قبل بر مي‌گردد و راننده‌هاي دو کشور به خوبي مسير طولاني بين ايران و لهستان را مي‌ِشناسند.


وي ادامه داد: در زمينه حمل و نقل هوايي نيز دو کشور داراي موافقت‌نامه رسمي هستند؛ همچنين در زمينه حمل و نقل دريايي پيش‌نويس موافقت‌نامه‌اي تدوين و تهيه شد که البته هنوز به امضا نرسيده است در عين حال ايران اين آمادگي را داريم که اين موافقت‌نامه را نهايي کنيم.
آخوندي توضيح داد: ۶ ماه است که بيش از ۱۶ خط کشتيراني بين‌المللي به طور مستقيم در بندرعباس ، بندر چابهار و بندر امام (ره) پهلوگيري مي‌کند و در عمل تحريم در حوزه دريايي برداشته شده است.

وي از تمايل براي فعال کردن و توسعه کريدور شرقي - غربي و شمالي-جنوبي گفت و ادامه داد: چنانچه نياز باشد اين آمادگي وجود دارد براي رقابتي شدن فضا ، تعرفه‌هايي به امضا برسانيم؛ امروز زمان آن رسيده است که حمل‌ونقل ترکيبي در منطقه ايجاد شود.
عضو کابينه دولت تدبير و اميد يادآور شد: در مقطع کنوني اين آمادگي وجود دارد که امکان احداث تأسيسات لجستيکي در بندرعباس ، بندر چابهار و بندر امام (ره) در اختيار لهستان قرار گيرد. چنانچه در اين زمينه پيشنهادي از طرف بخش خصوصي يا دولت لهستان دريافت کنيم با نگاه مثبت بررسي خواهيم کرد.

آخوندي با يادآوري اينکه در حال حاضر خطوط ريلي ايران از طريق قزاقستان و ترکمنستان به روسيه متصل بوده و قرار است به زودي از طريق آذربايجان نيز اين اتصال انجام شود ، اظهار داشت: توافقنامه سه جانبه‌اي با قزاقستان و ترکمنستان درباره رقابتي‌تر کردن مسير ريلي بين سه کشور منعقد شده است بنابراين آمادگي بررسي هر پيشنهادي درباره اتصال خطوط ريلي ايران به لهستان را با نظر مثبت داريم.

وي با اشاره به امکانات بالاي فناوري ساخت واگن و لوکوموتيو در لهستان گفت: آمادگي داريم در اين زمينه نيز تفاهماتي داشته باشيم تا راه‌هاي عملي بررسي شود. براي تحقق چنين هدفي نياز است يک خط اعتباري يا مدل مالي جداگانه‌اي پيشنهاد شود و از اين طريق بتوانيم با امنيت مالي بالا همکاري‌ها را گسترش دهيم.

وزير راه و شهرسازي با بيان اينکه ما در ايران دو شرکت فعال توليد واگن داريم ، گفت: اين آمادگي وجود دارد که لهستان بتواند با سرمايه‌گذاري در اين دو شرکت انتقال تکنولوژي و دانش را صورت دهد.

آخوندي از آمادگي ايران براي همکاري‌هاي ريلي در بخش هاي باري، ناوگان، ترانزيت و انتقال تکنولوژي با لهستان گفت و يادآور شد: در حوزه حمل و نقل جاده‌اي نيز سابقه کار طولاني است اما اخيرا مشکلاتي در ترکيه براي رانندگان ايراني و غير ايراني ايجاد شده است که اميدواريم هرچه سريع‌تر برطرف و وضعيت به شکل عادي برگردد.


اين عضو کابينه دولت يازدهم با استقبال از پيشنهاد وزير اقتصاد لهستان درباره پرواز مستقيم تهران - ورشو از جولاي سال آينده گفت: آماده صدور مجوزهاي لازم براي تحقق اين مهم هستيم و اين امکان وجود دارد که شرکت‌هاي هواپيمايي لهستان در شهرهاي مختلف ايران مانند تهران، تبريز، اصفهان و ساير شهرهاي داراي فرودگاه بين المللي حضور پيدا کنند.

آخوندي تأکيد کرد: منتظر خبر و پيگيري‌ها از سوي دولت لهستان براي استفاده از لجستيک پارک‌هاي ايران ، امضاي موافقت‌نامه دريايي ، پرواز مستقيم تهران-ورشو و همکاري ريلي و تأمين واگن به صورت ليزينگ و خط اعتباري جديد خواهيم بود.

در پايان اين ديدار وزير راه و شهرسازي محسن پورسيد آقايي مديرعامل شرکت راه‌آهن و علي عابدزاده رئيس سازمان هواپيمايي کشوري را مسئول پيگيري نقاط مورد تفاهم در زمينه‌هاي ريلي و هوايي در جلسه کرد؛ همچنين پيهر خوچينسکي معاون نخست وزير لهستان تاکيد کرد اين مذاکرات از طريق سفارت ايران در لهستان پيگيري مي‌شود تا به نتيجه‌اي مشخص برسد.


مرجع : تسنيم

 
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html